Nie każdy może zostać doradcą klienta. Jeżeli jednak potrafisz szybko nawiązywać kontakty i nie boisz się rozmowy z nowo poznanymi ludźmi, to ta praca może być dla Ciebie. Poniżej znajdziesz 5 cech, jakimi powinien charakteryzować się idealny doradca klienta.
1. Łatwość w nawiązywaniu kontaktów i budowaniu relacji.
Jest to kluczowa umiejętność w pracy doradcy klienta. Na co dzień oprócz tradycyjnych kontaktów twarzą w twarz, czekają Cię rozmowy telefoniczne oraz pisanie maili. Swoim zachowaniem oraz komunikowaniem się musisz zachęcić klienta do zakupu. Nawiązanie relacji z klientem sprawi, że zyskasz stałego nabywcę usług.
2. Komunikatywność
Komunikatywność nie polega tylko na mówieniu. Musisz potrafić słuchać swoich klientów i wyciągać wnioski. Pamiętaj także o niewerbalnych sposobach komunikowania się. Wszystkie Twoje gesty mogą zachęcić lub zniechęcić potencjalnego klienta do zakupu. Ważny jest również ton głosu oraz umiejętność modulowania go.
3. Zaangażowanie w pracę
Nie jest niczym dziwnym to, że pracodawcy wymagają od swoich pracowników pełnego zaangażowania w pracę. Jeżeli czujesz powołanie do zostania doradcą klienta, to nie będziesz mieć problemów z dyspozycyjnością. Zaangażowanie w pracę sprawi, że zarówno klienci, jak i współpracownicy będą postrzegać Cię jako osobę oddaną i wykwalifikowaną.
4. Znajomość sprzedawanych towarów i usług oraz chęć do nauki
Czasami zdarza się, że doradca klienta w sklepie RTV wie o komputerach mniej niż nabywca. Taka sytuacja jest rażąca i nie powinna mieć miejsca. Musisz być specjalistą w swojej dziedzinie i wiedzieć wszystkie szczegóły dotyczące produktów, jakie sprzedajesz. Jeżeli chcesz być najlepszy, to musisz stale się dokształcać. Czytaj książki branżowe, zainwestuj w kursy i stale podnoś kwalifikację. Szef na pewno to doceni, a Ty dostaniesz awans.
5. Odporność na stres
Doradca klienta często jest pierwszą osobą, która rozmawia z niezadowolonym klientem. Reklamacje zdarzają się w każdej firmie i trzeba potrafić komunikować się ze zdenerwowanym klientem. Sytuacja, w której roszczeniowy klient krzyczy, jest bardzo stresująca. Przygotuj się, że nie zawsze będzie kulturalnie. Musisz radzić sobie w każdej sytuacji. Umiejętność załagodzenia sporu sprawi, że nie stracisz kontrahenta.
I przede wszystkim odporność na obelgi i wulgarne zachowanie ze strony klientów, bo tacy ludzie to codzienność.