
Rozmawiając z naszym znajomym o modzie, obowiązującej w niej trendach, o gadżetach będących na czasie itp., możemy nie zdawać sobie sprawy, że rozmawiamy z trendsetterem. Czyli z kim? Dużą część odpowiedzi mamy w samym słowie „trendsetter”, które bezpośrednio tłumaczone jest jako „wyznacznik trendów”. Dla naszego hipotetycznego znajomego jest to więc po prostu praca. Na czym ona dokładnie polega?
Marketing szeptany i jego rola
W dwóch słowach jest to marketing szeptany. Jego zadaniem jest zainteresowanie osoby daną marką lub produktem, czyli po prostu jego reklama. Pracę tę można wykonywać za pomocą komputera w domowym zaciszu, ale także będąc bywalcem np. przeróżnych modnych lokali rozrywkowych. Oba te miejsca dają różne możliwości pokazania danego produktu.
Najlepsze jest naturalne połączenie tych możliwości. Naturalne, czyli związane z życiem, jakie prowadzi trendsetter. W każdym z tych miejsc jego rolą będzie zwrócenie uwagi na dany produkt, wywołanie dyskusji o nim i przedstawienie go w dobrym świetle, pokazanie jego rzeczywistych zalet, praktyczności itd.
Inicjatywa, podstawy i nauka
Dobrze, gdy praca trendsettera wiąże się z jego zainteresowaniami. W każdej pracy należy wykazać inicjatywę, ale też mieć pewne podstawy. Dobrze by było, gdyby naprawdę wierzył w to, co mówi, czyli sam używał (bez przymusu) tych przykładowych ubrań i gadżetów, które będzie promował (niekoniecznie konkretnej marki). Prawda i szczerość są w tej profesji także czymś bardzo ważnym. W reklamie istnieją pod tym względem jednak pewne ograniczenia. Na pewno rozmówca nie może rozpoznać, że ma do czynienia z marketingiem szeptanym.
To wszystko nie oznacza jednak, że pracownik ma wiedzieć od razu wszystko i uczyć się sam. Dobry pracodawca przekaże pracownikowi odpowiednie porady na temat każdej konkretnej rzeczy, którą ma wypromować, jaka grupa ma zostać nią zainteresowana, a także podpowie (szczególnie w początkach), w jaki sposób się to robi.
Plusy pracy trendsettera
Plusem tej pracy, jak każdej, jest możliwość zarobku, ale także to, że pozwala na rozwijanie wiedzy i kreatywności. Bezpośredni kontakt z ludźmi (także ten przez internet) zawsze wiele uczy, daje wiedzę, którą można wykorzystać praktycznie wszędzie. Trendsetter musi reagować szybko na zachowanie rozmówcy, ciągle się uczyć, być na bieżąco – wiedzieć co jest modne, co zmienia się w kolejnych modelach produktu.
To także przyda się nam w każdej innej pracy, a także w codziennym życiu. Zawsze też z pozycji pracownika możemy wskoczyć na poziom szef, czyli zostać w branży i to w niej się rozwijać. Będzie to więc ogólna trampolina zawodowa, z której będziemy mogli w pewnym momencie skorzystać.